wtorek, 14 stycznia 2014

Nauka języków obcych - od czego zacząć naukę?

Znasz już mój sposób na słówka. Jeśli masz ochotę go wypróbować, weź udział w konkursie. Każda metoda nauki może przynieść efekty, jeżeli zaczniesz już dzisiaj, właśnie w tej chwili. Na początku może pojawić się pytanie: Od jakich słów zacząć, aby nauka miała sens? Myślę, że znam odpowiedź na to pytanie - i znajdziesz ją w dzisiejszym artykule.

Znowu te słówka

Jak już wcześniej pisałam, historia mojej nauki języka angielskiego zawiera pewne luki czasowe, podczas których nie poszerzałam mojego słownictwa, a szczerze mówiąc - nie robiłam nic. Kiedy po wieloletniej przerwie podjęłam naukę, nie zapisałam się do grupy całkowicie początkującej, więc w pewnym momencie złapałam się na tym, iż znam słówka, wymagane na wyższym poziomie znajomości języka, ale mam ogromne zaległości jeśli chodzi o podstawy. Stanęło więc przede mną zadanie sprawdzenia, co już potrafię, i jakie obszary słownictwa powinnam poszerzyć.

Kiedy odkryłam fiszkotekę, sięgnęłam po gotowe angielskich zestawy słówek:
  1. podstawowe słownictwo angielskie,
  2. słownictwo do FCE
  3. słownictwo angielskie do matury podstawowej,
  4. słownictwo angielskie do matury rozszerzonej
Na fiszkoteka.pl dostępne są również zestawy z języka niemieckiego, francuskiego i hiszpańskiego, więc jeśli uczysz się któregoś z tych języków, to na pewno znajdziesz to, czego potrzebujesz.

Magiczna liczba 2000

Proces poszerzania słownictwa i szukania jego źródeł doprowadził mnie do bardzo ciekawej strony internetowej, prowadzonej przez Pana Jacka Tomaszczyka, adresowanej do osób, uczących się języka angielskiego. Dzisiaj skupię się jedynie na części zasobów isel.edu.pl, ponieważ jest to kopalnia wiedzy i informacji o niej nie da się zawrzeć w jednym artykule.

Gdzie znaleźć słowa, które są naprawdę przydatne i nie tracić czasu na naukę tych rzadko używanych? Ilu słów powinnam się nauczyć, aby rozmawiać w obcym języku? Podobno wystarczy dwa tysiące najczęściej używanych słów, aby móc się porozumieć i wyjaśnić cudzoziemcowi inne słowa, których nie znamy, a nawet przeczytać książkę. Dlaczego? Jak wyczytałam na polecanej przeze mnie stronie, badania wykazały, iż w tekstach angielskich o tematyce ogólnej 90% słów pochodzi właśnie ze słowników frekwencyjnych, czyli należy do grupy słownictwa najczęściej używanego.

Oczywiście, możesz takich zestawów szukać gdziekolwiek w zasobach Internetu, ale tutaj znajdziesz fantastyczny słownik frekwencyjny, który zawiera listę słów angielskich z tłumaczeniem oraz przykładowymi zdaniami w języku angielskim i polskim, a także zestawy ćwiczeń i papierowych fiszek do wydrukowania, jak również tabele, dzięki którym można sprawdzać znajomość słówek. Autor strony zaleca uczenie się całych zdań, a więc poznawanie słów w kontekście.

Muszę przyznać, że po przerobieniu dwóch tysięcy zdań miałam wrażenie większej płynności w mówieniu. Dzięki temu, że uczyłam się nie tylko słówek, ale i zdań, wiele konstrukcji gramatycznych przestało sprawiać mi trudności. Jeśli mi nie wierzysz, możesz przetestować na sobie. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć naukę języka, poszukaj listy najczęściej używanych słów i spróbuj się z nią zmierzyć.

Alfabet

Oczywiście, jeśli jesteś osoba całkowicie początkującą, dobrze byłoby gdybyś najpierw opanował alfabet. W przypadku języka angielskiego nie powinno Ci to sprawdzić trudności. Możesz się ze mnie śmiać, ale dla najlepszym sposobem na naukę angielskich literek była i jest dla mnie dziecięca piosenka:


Języka rosyjskiego uczyłam się w szkole i - muszę przyznać - że nawet po 10 latach bez tego języka nadal go pamiętałam w 95%. Jeśli chcesz zacząć uczyć się rosyjskiego lub zrobić powtórkę, możesz skorzystać z zasobów YouTube. W przypadku tego języka ważne jest nauczenie się zarówno liter pisanych, jak i drukowanych. Przyznam się, że czasami w dalszym ciągu mam problem z czytaniem rosyjskich liter, jeżeli czcionka jest udziwniona:). 

Niestety, nie znalazłam jak dotąd rosyjskiego słownika frekwencyjnego, który sprostałby moim oczekiwaniom. Jednak możesz zajrzeć tutaj, jeśli poszukujesz najpopularniejszych słów w tym języku. 

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak zacząć i zrobisz pierwszy krok, aby osiągnąć cel, jakim jest komunikowanie się w obcym języku. Jeśli masz jakieś uwagi lub spostrzeżenia, podziel się nimi ze mną w komentarzu lub wyślij do mnie wiadomość.

1 komentarz:

  1. Wiele zależy od tego jakiego języka obcego chcemy się uczyć i czy już mamy jakąkolwiek znajomość języków obcych. Ja Bardzo chwalę sobie naukę języka angielskiego ze słówek w formie mp3 https://www.jezykiobce.pl/s/162/angielski-slowka-mp3 gdyż akurat wtedy zapamiętuję najwięcej rzeczy.

    OdpowiedzUsuń