sobota, 1 lutego 2014

Nauka języków obcych - motywacja i komunikacja

Nie zawsze byłam tak zmotywowana do nauki języków obcych. W pewnym momencie zaczęły przychodzić do głowy myśli: "Po co mi to?", "Do czego właściwie przyda mi się ten angielski?", "Nic mi nie wychodzi", "Nie mam czasu", "Bez sensu". I tak, znalazłam się o krok od porzucenia nauki. Zaczęłam więc szukać czegoś, co przyciągnęłoby moją uwagę i pozwoliło rozwijać moje umiejętności w zakresie zastosowania języka w praktyce, czyli pisania, mówienia, rozumienia tekstu pisanego i mówionego. Najbardziej jednak chodziło mi o motywację - i mam nadzieję, że moje rozwiązania też zachęcą Was do rozpoczęcia nauki lub jej kontynuowania. 


Tak trafiłam na stronę internetową interpals.net, która służy do nawiązywania kontaktów z ludźmi z całego Świata celem m. in. wymiany językowej. Założyłam profil i sama zaczęłam wyszukiwać osoby, znające język angielski, i starałam się nawiązać z nim kontakt. Oczywiście, czasami zdarzało się tak, że ktoś nie odpisał na moją wiadomość lub znajomość skończyła się po kilku mailach, ale z kilkoma osobami koresponduję do dzisiaj (np. z Turcji, Meksyku oraz Brazylii), czyli jakieś 5 lat. Czasami wysyłamy do siebie tradycyjne paczki z narodowymi produktami. Na zdjęciu powyżej możecie zobaczyć element zestawu do parzenia kawy po turecku, który otrzymałam od mojego "penpal friend" z Turcji. 

Na początku wymiana "listów" była ciężką pracą, gdyż znaczenia wielu słówek musiałam poszukiwać w słowniku, ale z dnia na dzień było coraz lepiej. Miałam niesamowite szczęście, bo trafiłam na osobę, która - po otrzymaniu ode mnie wiadomości - poprawiała moje błędy, a czasami tłumaczyła nawet zasady gramatyczne. Oczekiwanie na maile i ciekawość drugiego człowieka oraz innej kultury spowodowały, że znalazłam przyjemność w nauce, znalazłam swój cel. Dodam, że mój poziom angielskiego w porównaniu do mojego "nauczyciela" z interpals.net jest aktualnie dużo wyższy i teraz ja mogę pomagać innym. Oczywiście, korespondencję możecie prowadzić w zasadzie we wszystkich językach Świata.

Dziewczyny, jeśli założycie tam profil, możecie dostawać dziesiątki wiadomości od mężczyzn z krajów arabskich lub afrykańskich, typu "Hello, you are beautiful". Od Was zależy, co z nimi zrobicie:).



Już prawie od samego początku zaczęłam też rozmawiać przez skype ze znajomymi z interpals.net, z którymi korespondowałam. Na początku każda rozmowa oznaczała pot i łzy, ale pomogły one przełamać barierę językową. Niestety, nie zawsze można liczyć na pomoc anglojęzycznego native speaker'a (chyba że jesteście native'm w języku, który go interesuje), ponieważ mają oni zbyt wiele tego typu propozycji. Dlatego ja rozmawiałam raczej z osobami, które - tak jak ja - uczyły się języka angielskiego, ale z reguły były to osoby, znające go lepiej ode mnie. Jednak w mojej opinii chodzi tylko o przekroczenie pewnej granicy, w której przestajesz się wstydzić się mówienia w języku obcym. Jeden ze znanych mi anglojęzycznych native speaker'ów powiedział mi, że nawet polscy nauczyciele języka angielskiego obawiają się z nim rozmawiać w tym języku. Nie ma się czego bać - trzeba po prostu mówić. Uwierzcie mi, wasze błędy nie zostaną wytknięte i nie są żadnym powodem do wstydu.

W tym czasie korzystałam również z sharedtalk.com, która również służy do wymiany językowej. Jest wzbogacona o voice chat i text chat. Za jej pomocą można nawiązywać trwałe znajomości, ale również doraźnie rozmawiać z ciągle nowymi osobami. Ja osobiście nie przywiązałam się mocno do tej strony, gdyż miałam wystarczająco dużo kontaktów, dzięki interpals.net. Trochę denerwowało mnie również to, że często miewałam problemy z komunikacją - chat głosowy nie działał jak należy. Jednak teraz mam zamiar znowu spróbować, tym razem chodzi mi o praktykę w języku rosyjskim.


Nic nie daje takiej satysfakcji, jak możliwość porozumienia się z inną osobą z drugiej półkuli. Nie czekajcie więc i spróbujcie nawiązać nowe kontakty przy użyciu którejś z opisanych przeze mnie stron. Powodzenia!

Jeśli macie podobne doświadczenia lub chcecie polecić inne serwisy, napiszcie w komentarzu. Podzielcie się z innymi swoimi tajemnicami:).

6 komentarzy:

  1. strona jest ciekawa zalogowałam się tam ale większość ludzi chce tam bardziej randkować niż faktycznie rozmawiać niestety , mimo iż idea tej strony jest inna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam, niektórzy właśnie po to się tam logują, ale na szczęście można znaleźć osoby, które nie mają takiego zamiaru. Spróbuj z sharedtalk.com - może tam będziesz miała więcej szczęścia. Jest też inna strona livemocha.com, o której chciałam napisać później. Jest przeznaczona tylko do nauki języków obcych, ale można zdobywać również kontakty i je w odpowiedni sposób wykorzystać.

      Usuń
  2. Ja właśnie przez to zrezygnowałam ze strony Busuu - fajne kursy, możliwość konwersacji... Niestety zwykle sprowadzała się ona do pytań 'czy masz męża?'. Usunęłam profil, ale z nauki nie rezygnuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najważniejsze, że nie zniechęciłaś się do nauki:) Tak trzymać.

      Usuń
  3. Perfekni lektorzy arabskiego!!! Jestem zadowolona z nauki przez Skype! Polecam!!! http://preply.com/pl/skype/arabski-z-native-speakerem

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie sama motywacja jest dość istotna kiedy chcemy uczyć się języka angielskiego lub innego języka obcego. Ja bardzo lubię do nauki korzystać z https://www.jezykiobce.pl/s/37/angielski-mp3 gdyz taka forma nauki sprawia mi ogromną przyjemność i przede wszystkim jest skuteczna.

    OdpowiedzUsuń