sobota, 1 marca 2014

Egipt - rejs po Nilu, cz. IV, czyli Świątynia Horusa w Edfu



W kolejnym dniu przybyliśmy do Edfu, położonego na zachodnim brzegu Nilu, gdzie znajduje się najlepiej zachowana świątynia kultowa Egipcie, zbudowana z zachowaniem zasad architektury faraonów - Świątynia Horusa. Można powiedzieć, że był jednym z najważniejszych egipskich bogów, gdyż wszyscy faraonowie uważali się za inkarnację Horusa. Pomimo, że część reliefów została zniszczona przez ikonoklastów, jest to miejsce, w którym można zobaczyć ślady wielkiej historii Egiptu.



Horus


Był to bóg nieba, który miał głowę sokoła. Słońce i księżyc były jego oczami. Według tradycji był on dzieckiem Ozyrysa i Izydy, ale wychowany został przez Izydę i Hathor w delcie Nilu. Horus marzył, by pomścić śmierć ojca, zabitego przez wuja Setha. Walka przyniosła straty obu przeciwnikom. Horus stracił oko, a Seth - jądra. Po wstawiennictwie Izydy Ozyrys wydał wyrok, zgodnie z którym Seth został wygnany na pustynię, a Horus dostał królewską koronę. Sensem tej historii było zwycięstwo dobra nad złem. 


Ten niesamowity zabytek do połowy XIX wieku był zasypany piachem. Dla zwiedzających udostępniono go dopiero w 2005 roku, więc tym bardziej jestem szczęśliwa, że mogliśmy kroczyć po pylonach i zobaczyć na własne oczy ogromne posągi Horusa. Zresztą, słowa raczej nie opiszą Wam piękna tego miejsca, więc zapraszam do oglądania zdjęć.


  



Na ścianach Świątyni znajdują się reliefy, opowiadające historię Horusa.


Nilometr

Zeszliśmy w kilka osób na dół do korytarza, służącego niegdyś do mierzenia poziomu wód Nilu. Jedna z osób stwierdziła fakt oczywisty, dotyczący atmosfery, panującej w ciemnym zaułku :
- Ale tu śmierdzi.
Większość zaczęła mruczeć, że to pewne muł rzeczny i takie tam. Nagle z tyłu usłyszeliśmy:
- Nie, to ja się czosnku najadłam.

 Nilometr

Jeśli odwiedziliście to miejsce, opiszcie wrażenia w komentarzu.

Zestawienie artykułów o Egipcie znajdziesz tutaj

6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy blog :) Fajnie się go czyta :) Zainteresował mnie opis rejsu po Nilu. Kiedy Państwo tam byliście i z jakim biurem. To znaczy czy było to jakoś niedawno? Tyle się mówi, że w Egipcie jest ostatnio niezbyt bezpiecznie. Zastanawiałam się nad wyjazdem do tych pięknych miejsc.
    Pozdrawiam, z góry dziękuję za odpowiedź i życzę wielu udanych wyjazdów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Pani Gosiu. Akurat na rejsie byliśmy w 2008 r., ale potem odwiedziliśmy Egipt jeszcze dwukrotnie, ostatnio w 2011 r. Faktem jest, że słyszałam o problemach ze zwiedzaniem Kairu. Zajrzałam na stronę Ministerstwa Spraw Zagranicznych i znalazłam aktualne ostrzeżenia dla turystów. Lepiej nie ryzykować. Mam nadzieję, że w przyszłości uda się Pani odbyć rejs po Nilu. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Fajnie, że mogę sobie popatrzeć na zdjęcia Egiptu u Ciebie :-) Zdjęcia z moich 3 wypraw najprawdopodobniej szlag trafił, gdy komputer padł...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi, Travellerko, to naprawdę ogromna strata. Mam nadzieję, że da się je uratować.

      Usuń
    2. jeszcze będę reanimować dysk twardy, może coś odzyskam ;-)

      Usuń